سرگرمی های آموزشی زبان انگلیسی

آموزش گرامر زبان انگلیسی, گرامر زبان انگلیسی, آموزش زبان انگلیسی, مکالمه زبان انگلیسی, آموزش مکالمه زبان انگلیسی, یادگیری مکالمه زبان انگلیسی, گرامر کامل زبان انگلیسی,سایت آموزش زبان انگلیسی, بهترین سایت آموزش زبان انگلیسی, آموزش گرامر زبان انگلیسی, آموزش گرامر انگلیسی

سرگرمی های آموزشی زبان انگلیسی

آموزش گرامر زبان انگلیسی, گرامر زبان انگلیسی, آموزش زبان انگلیسی, مکالمه زبان انگلیسی, آموزش مکالمه زبان انگلیسی, یادگیری مکالمه زبان انگلیسی, گرامر کامل زبان انگلیسی,سایت آموزش زبان انگلیسی, بهترین سایت آموزش زبان انگلیسی, آموزش گرامر زبان انگلیسی, آموزش گرامر انگلیسی

سرگرمی های آموزشی زبان انگلیسی

آموزش گرامر زبان انگلیسی, گرامر زبان انگلیسی, آموزش زبان انگلیسی, مکالمه زبان انگلیسی, آموزش مکالمه زبان انگلیسی, یادگیری مکالمه زبان انگلیسی, گرامر کامل زبان انگلیسی,سایت آموزش زبان انگلیسی, بهترین سایت آموزش زبان انگلیسی, آموزش گرامر زبان انگلیسی, آموزش گرامر انگلیسی

۲۶ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

۲۸
آذر

مهم ترین سوالی که در سنین بزرگسالی شنیده می شود اینه که “چطور بدون کلاس و معلم، زبان انگلیسی را یاد بگیریم؟” در این مقاله می خواهیم تمامی نکات مربوط به این بحث را به شما بگوییم.

مترجمان:

ابراهیم خلیل مهرنو موسس سرزمین زبان

سرکار خانم جلالی کارشناس زبان وادبیات انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی

چطور بدون کلاس و معلم، زبان انگلیسی را یاد بگیریم؟

اگرشما در حال خواندن این مقاله هستید من تصور می کنم که شما می خواهید با اعتماد به نفس وبا یک مهارت خوبی به زبان انگلیسی ارتباط برقرار کنید.

چطور بدون کلاس و معلم، زبان انگلیسی را یاد بگیریم؟

زمانی که ما به طور موثری ارتباط برقرار می کنیم قادر خواهیم بود ایده ها و نظراتمان را بیان کنیم،تجربیاتمان را به اشتراک بگذاریم وبا دیگران روابط ایجاد می کنیم.زمانی که ما به سختی می توانیم خودمان را بیان کنیم احساس ناامنی و بی ارزشی می کنیم.به عنوان یک انسان،ما می خواهیم در بحث های گروهی شرکت کنیم و بر جامعه اطرافمان تاثیرگذار باشیم.

در جهان مدرن،ما ارتباطات گسترده تری داریم و انگلیسی به عنوان زبان بین المللی این امکان را به وجود می آورد که این ارتباطات را برقرار کنیم.

با بهتر صحبت کردن به زبان نگلیسی،مردم سراسر جهان می توانند صدایمان را بشنوند.اما برای بهترصحبت کردن به زبان انگلیسی،شما به یک معلم نیاز دارید ؟شما نیاز به کلاس های زبان انگلیسی دارید؟

معلمان انگلیسی و کلاس های انگلیسی قطعا به شما کمک خواهند کرد. اما مطالعه به زبان انگلیسی برای چند ساعت در هفته کافی نیست و انگلیسی شما را خیلی بهتر نخواهد کرد.

چگونه زبان انگلیسی را سریع یاد بگیریم؟

چیزی که شما نیاز دارید این است  که به یک زبان آموز خودگردان تبدیل شوید.یعنی کسانی که مسئولیت یادگیری خود را بر عهده می گیرند و برنامه یادگیری شان را خودشان تنظیم می کنند تا در زبان انگلیسی پیشرفت کنند.

این کاملا درست است که صحبت کردن و مکالمه زبان یک فعالیت اجتماعی است و بهتر است با دیگران انجام شود.شما می توانید همین مورد را درمورد فعالیت های زیاد دیگری هم بگویید. لئومسی یک بازیکن فوق العاده فوتبال می شود چرا که اوسال های زیادی است که هر روز ساعاتی را با خودش فوتبال تمرین می کند.

شما می توانید همین کار را با مکالمه زبان انگلیسی تان انجام دهید. در اینجا سی و دو روش را مطرح کرده ایم که به شما کمک می کند بدون کلاس رفتن زبان انگلیسی را خیلی خوب صحبت کنید.

1- صدای خودتان را زمانی که به انگلیسی صحبت می کنید ضبط کنید.

گوش دادن به صدای خودتان درابتدا می تواند عجیب باشد.اما شما باید این کاررا انجام دهید. یک فایل صوتی کوتاه گوش دهید و سپس آنچه را که آن ها می گویند تکرار کنید و صدای خودتان را ضبط کنید. تفاوت ها را مقایسه کنید و دوباره امتحان کنید.انسان ها مقلدان طبیعی ای هستند.شما با این کار متوجه خواهید شد که روز به روز بهتر و بهتر خواهید شد.

Soundcloud یک ابزار عالی برای ضبط صدایتان است.سعی کنید شما یا معلمتان از اشتباهاتتان یادداشت برداری کنید.

2- با صدای بلند به ویژه گفتگوها را بخوانید.

خواندن با صدای بلند مشابه صحبت کردن طبیعی نیست. اما این روش مفیدی است برای اینکه بتوانید عضلات صوتی یتان را تقویت کنید. پنج الی ده دقیقه در روز تمرین کنید.شما در نهایت متوجه خواهید شد ادای کدام صداها برای شما سخت می باشد.متن نوشتاری گفتگوها را پیدا کنید وسعی کنید مانند یک بازیگر آن ها را با دوستتان تمرین کنید. شما همچنین با این کار می توانید عبارات رایجی را که انگلیسی زبان ها به هنگام صحبت کردن استفاده می کنند راحت تر یاد بگیرید.

3- زمانی که در حال رانندگی یا حمام کردن هستید آهنگ های انگلیسی را همراه با گوش کردن به آن ها بخوانید.

لیریک آهنگ های پاپ اغلب محاوره ای هستند. بنابرین شما می توانید با گوش دادن به آن ها اصطلاحات رایج زیادی را یاد بگیرید. انسان ها قادر خواهند بود که کلماتی را که همراه با موزیک استفاده کرده اند به راحتی به یاد بیاورند.

4- کلیپ ویدئوهای کوتاه تماشا کنید وسپس مکث کنید و آنچه را که می شنوید تکرار کنید.

یوتیوب یک منبع شگفت انگیز برای زبان آموزان است. شما به احتمال زیاد کلیپ های مورد علاقه تان را دارید.توصیه من این است که این کلیپ های کوتاه را تماشا کنید و واقعا آن ها را مطالعه کنید.ویدئوهای طولانی ترحوصله شما را سر می برد وشما را از ادامه راه منصرف می کند.کلید بهتر شدن انگلیسی تان تماشای ویدئوهای کوتاه است.با دقت به آن ها گوش دهید و از دکمه مکث استفاده کنید تا بر روی کلمات  و صداها تمرکز کنید. در بسیاری از ویدئوهای یوتیوب، ویدئو در پایین تصاویر شرح داده شده است.

5- صداهای واکه vowel و هم خوانconsonant  را در انگلیسی یاد بگیرید.

نمودار واجی لیستی از صداهای واکه vowel و هم خوانconsonant  انگلیسی است. یادگیری تولید این صداها و استفاده از آن ها به منظور این که کلمات را به درستی تلفظ کنید به شما کمک خواهد کرد به وضوح به انگلیسی صحبت کنید.

6-  را یاد بگیرید و شناسایی کنید. شما ممکن است بپرسیدschwa  چیست؟

رایج ترین صدا در زبان انگلیسی است. ما آن ها را همیشه در کلماتی مانند teacher  وaround  استفاده می کنیم.

7- فرم ضعیف و قوی کلمات رایج را یاد بگیرید.

زمانی که شما درمورد صدای schwa می دانید شما به گویشوران بومی به روش متفاوتی گوش خواهید داد. انگلیسی یک زبان stress-timed است. به این معنی که ما ترکیبی از فرم ضعیف وقوی تعدادی ازکلمات را استفاده می کنیم.کدام کلمات در جمله زیر با تاکید یا استرس بیشتری بیان می شود

I want to go for a drink tonight

چگونه گویشوران نیتیو در این جمله for a  را تلفظ می کنند؟ ما از صدای schwa استفاده می کنیم. بنابرین صدایش این چنین خواهد شد.

I wonna go ferra drink tenigh.

با یادگیری چگونگی وزمان استفاده از فرم های ضعیف ،مهارت گفتاری شما یک شبه بهبود خواهد یافت. زمانی که شما به سرعت گوش می دهید یاد خواهید گرفت برروی کلمات تاکیدی تمرکز کنید.گوینده انگلیسی وشما نهایتا خواهید توانست ما را متوجه شوید.

8- استرس کلمه را یاد بگیرید.

وقتی کلمات بیش تر از یک سیلاب دارند استرس کلمه برروی یک سیلاب می باشد. برای مثال کلمه intelligence  چهار سیلاب دارد اما استرس کلمه برروی کدام سیلاب می باشد؟ به یاد داشته باشید که علامت عمودی کوچک در بالای کلمه استرس کلمه یا همان سیلاب تاکیدی را به ما نشان می دهد

9- استرس جمله را یاد بگیرید.

استرس جمله اشاره به کلمه یا کلماتی در عبارت یک جمله دارد که تاکید می شود. وقتی کلمه ای را تاکید می کنیم ما به شنونده کمک می کنیم که متوجه شود چه چیزی مهم است. اگر کلمه اشتباه را تاکید کنیم یا به کلمه کلیدی تاکید نکنیم شنونده ی ما ممکن است گیج شود یا متوجه نشود که چه چیزی در جمله مهم است. چندسال پیش دریک باشگاه ورزشی ثبت نام کردم. ازمن خواسته شد تا درکلاس های مقدماتی درساعت 5 تا 6 شرکت کنم. منشی مجارستانی به کلمه شش تاکید کرد بنابرین من ساعت 5:55 دقیقه رسیدم. اوبه من نگاه کرد و به من گفت که شما دیرکردید وکلاس نزدیک تمام شدن است. او می بایست پنج و شش هردو را تاکید می کرد. دراین صورت این گونه برداشت می شود که کلاس یک ساعت به طول می انجامد ودرساعت پنج شروع می شود.

چگونه زبان انگلیسی را در خانه و بدون کلاس بیاموزیم؟

چگونه زبان انگلیسی را در خانه و بدون کلاس بیاموزیم؟

10- عبارت های ثابت و نیمه ثابت را شناسایی کنید وآن ها را تمرین کنید.

عبارت های ثابت معمولا بین سه تا هفت کلمه هستند وشامل آیتم های مانند

To be honest صادقانه بگویم

In a momentدریک لحظه

 On the other hand ازسوی دیگر

یک مکالمه از ساختارهای دستوری، واژگان وعبارت های ثابت ونیمه ثابت ساخته شده است.

In fact, to tell the truth، on the whole, most of the time, my friend and I

با یکدیگر با یک سری از عبارت های ثابت و نیمه ثابت ارتباط برقرار کنید. عملکرد ارتباطی این عبارت ها را یاد بگیرید و چگونگی تلفظ کردن آن ها را تمرین کنید فرم های ضعیف را به یاد داشته باشید، دقت کنید کدام کلمات تاکید یا استرس می شوند. وآن ها را در مکالمه روزمره خودتان استفاده کنید.

11- افعال دوقسمتی را جایگزین افعال با قاعده کنید.

بسیاری از زبان آموزان متوجه نمی شوند که چرا گویشوران بومی از تعداد زیادی افعال دوقسمتی استفاده می کنند در حالی که افعال طبیعی معمولا با ریشه لاتین که معنای مشابهی دارند وجود دارد.انگلیسی در اصل یک زبان ژرمنی بود که تعداد زیادی از واژگان لاتین بعد از پیروزی نورمن در قرن یازده وارد این زبان شد.صرف نظر ازعوامل تاریخی،گویشوران بومی انگلیسی از تعداد زیادی افعال دوقسمتی استفاده می کنند.اگرشما می خواهید انگلیسی را متوجه شوید سعی کنید آن ها را در مکالمه خودتان وارد کنید.

اگر شما اشتباه کنید به احتمال زیاد ما را می خندانید اما ما متوجه منظور شما خواهیم شد چرا که با استفاده از موقعیت موردنظرآنچه را که می خواهید بگویید حدس می زنیم.افعال دوقسمتی مکانی هستند ودراصل به یک حرکت یا جنبش اشاره دارند بنابرین زمانی که شما یک فعل دوقسمتی جدیدی رایاد می گیرید یک حرکت فیزیکی انجام دهید این کار دربه خاطر آوردن کلمه موردنظر به شما کمک خواهد کرد.

12- پاسخ های کوتاه اتوماتیک وار را یاد بگیرید.بسیاری از پاسخ های ما اتوماتیک وار هستند.

Ok, right, no problem, fine thanks, just a moment, you’re welcome, fine by me, let’s do it, Yup, no way, Do I have to?, you’re joking. right?

این پاسخ های کوتاه اتوماتیک واررا جمع آوری کنید و شروع به استفاده از آن ها کنید.

13- داستان گفتن را تمرین کنید واز زمان های روایتی استفاده کنید.

انسان ها برای داستان گفتن طراحی شده اند.ما ازگذشته ساده،حال استمراری وماضی نقلی برای داستان گفتن استفاده می کنیم.اما زمانی که شنونده خیلی علاقه مند شود آن ها احساس می کنند که در حال تجربه کردن داستان هستند.بنابرین ما اغلب از زمان حال استفاده می کنیم تا داستانمان را نمایشی تر کنیم.

14- زمان مکث کردن برای تاثیرگذاری را یاد بگیرید.

سریع صحبت کردن درزبان انگلیسی از شما یک گوینده موثرانگلیسی زبان نمی سازد.دانستن این که چه زمانی مکث کنید به شنونده این فرصت را می دهد تا درباره آنچه که شما گفته اید،پاسخ مناسب،وپیش بینی آنچه را که قصد گفتنش را دارد فکر کند.تصور کنید که شما یک بازیگر برروی صحنه هستید مکث کردن مردم را علاقه مند نگه می دارد.این استراتژی فوق العاده ای است اگر شما نیاز به صحبت برای جمع دارید.

جهت دریافت پاسخ های خود در رابطه با یادگیری زبان انگلیسی از سطح مبتدی تا آیلتس به صفحه سوالات متداول زبان انگلیسی مراجعه کنید:

سوالات متداول زبان انگلیسی

15- Chunking را یاد بگیرید.

Chunking به معنی این است که کلمات به هم بپیوندید و واحدهای معناداری بسازید.شما لازم نیست هر کلمه را در یک عبارت استفاده می کنید تجزیه و تحلیل کنید.به این عبارت توجه کنیدnice to meet you این یک عبارت کوتاه استچهار کلمه که می تواند به عنوان یک آیتم در نظر گرفته شود.

این یک نمونه از انداختگی لغات استleaving words out چرا که دو کلمه it و is در آغازعبارت حذف شده اند.به هر حال ما نیاز نداریم که آن ها را شامل کنیم.

16- مشکلات خاص تلفظ در زبان اول خود را یاد بگیرید.

زبان آموزان ژاپنی دریافته اند که شناسایی و تولید صدای  R وL برایشان مشکل است.اسپانیایی ها تمایزی بین B وV قائل نمی شوند.آلمانی ها اغلب به جای W بگویند V می گویند.بنابرین مشکلات تلفظ مردم را در اولین زبان شان را پیدا کنید مشکلاتی که آن ها به هنگام صحبت کردن به زبان انگلیسی آن ها را تکرار می کنند.در نهایت شما خواهید پیدا کرد چیزی را که نیاز به تمرکز دارد.

17- لهجه ای که دوست دارید را انتخاب کنید وآن را تقلید کنید.

ما اغلب یک ارتباط عاطفی با ملیت های خاص داریم.به کدام فرهنگ علاقه ی بیشتری دارید فرهنگ بریتانیایی یا فرهنگ آمریکایی؟کدام را حمایت می کنید منچستریونایتد یا آرسنال؟ در قدم اول تصمیم بگیرید چه نوع انگلیسی ای را می خواهید یاد بگیرید؟

18- بازیگری را که دوست دارید پیدا کنید و چیزی که باعث شده او را به سخنور قدرتمندی تبدیل کند شناسایی کنید.

آیا شما می خواهید صدایتان مانند باراک اوباما،بندیکت کامبریجشرلوک هومز،بیانسه یا استیو جابز باشد؟

19- ازیک آینه یا یک ورق کاغذ برای شناسایی صداهای حلقی و صداهای غیرحلقی استفاده کنید.

صداهای حلقی صداهایی هستند که با یک انفجار کوچک تولید می شوند مانند کلمه “P” در کلمه ی pen”” وصداهای غیرحلقی صداهایی هستند که هنگام ادای آن ها مقدار کمی هوا از دهان خارج می شود یا ممکن است هوایی از دهان خارج نشود مانند صدای B”” درکلمه Ben””.

20- چرخش زبان را تمرین کنید.

چرخش زبان یعنی از عبارت هایی استفاده کنید که طوری طراحی شده اند که تلفظ صداهای خاص را بهبود ببخشند.سعی کنید عبارت زیر را به سرعت بگویید.

What a terrible tongue twister. What a terrible tongue twister. What a terrible tongue twister

21- هجی کردن یا اسپل کردن نام ها،شماره ها وتاریخ ها را بلند تمرین کنید.

این کار ممکن است برای برخی از شما بسیار ابتدایی باشد اما اگر تمرین نکنید شما فراموش می کنید که چطورآن ها را بگویید.

22- زیرو بمی صداintonation الگوهای رایج را یاد بگیرید.

زیروبمی صداintonationزمانی است که درجه صدا بالا و پایین می رود در زبان انگلیسی پیچیده است.اما ازاهمیت زیادی برخوردار است واحساس و هیجان گوینده را منتقل می کند.

23- مکان articulation را یاد بگیرید.

articulation  ها بخش هایی از زبان هستند که صوت را به گفتار تبدیل می کنند.آن ها می توانند مکان های ثابتی دندان ها،پشت دندان ها،سقف دهانوبخش های متحرکی  زبان،لب ها،نرم کامه وفک  را شامل شوند.

24- بعد از شناسایی مکان تولید گفتار،حرکات گویشوران بومی هنگام صحبت کردن را تمرین کنید.

30 درصد تخفیف ویژه برای آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان انگلیسی از پایه تا آیلتس

25- دانستن این که چرا زبان انگلیسی ،زبانی است که استرس های منظمی دارد حائز اهمیت است.

ریتم زبان بر سیلاب های تاکیدی پای ریزی شده است.بنابرین ما سیلاب غیرتاکیدی را کوتاه می کنیم تا ریتم را متناسب سازیم.

26- نحوه قطع کردن کلام کسی واعتراض مودبانه را یاد بگیرید.برای این کار می توانید از عبارت های زیر استفاده کنید.

Can I just say something here?

Can I stop you there for a moment?

Can I just butt in for a second?

Can I just mention something?

Can I just add something here?

Do you mind if I come in here?

 

Before you move on, I’d like to say something.

Before you go on, I’d like to say something.

.Excuse me for interrupting but….

Excuse me for butting in but….

27- آرام تر وعمیق تر صحبت کنید.

مطالعات نشان می دهد کسانی که تن صدای عمیق تری دارند باقدرت تر نشان می دهند.به خصوص این برای مردان کاملا صدق می کند.این مسئله بسیار اهمیت دارد اگر شما می خواهید درمقابل جمع صحبت کنید.

28- به اشعاریا آهنگ های رپگوش دهید وهمراه با آن ها بخوانید تا بتوانید ریتم زبان انگلیسی را تمرین کنید.

limerick شعرهای کوتاه،خنده دار و قافیه داری هستند که واقعا در این زمینه مفید می باشند.ونشان می دهد که چطور انگلیسی زبانی است که تاکیدهای منظمی دارد وما چطور از فرم های ضعیف استفاده می کنیم.

29- حرف های نداexclamation را یاد بگیرید.

حرف های ندا،صداهای کوتاه،کلمه یا عباراتی هستند که به طور ناگهانی استفاده می شوند تا یک احساسی را بیان کنند.مانند wow که تعجب را نشان می دهد.

30- تفسیرکردنپارافریز کردنرا یاد بگیرید.

تفسیر کردن زمانی اتفاق می افتد که ما چیزی را که گفته ایم برای اینکه برای شنونده واضح تر کنیم تکرار می کنیم یا زمانی که ما چیزی را که دیگران گفته اند تکرار می کنیم.

31- از فرم اختصار استفاده کنید.

مثلا به جای این که بگویید should not”” از” shouldn’t ” استفاده کنید.کدام یک آسان تر است؟ استفاده از فرم اختصاری صحبت های شما را کارآمد تر می کند ودر زمان وانرژی شما صرفه جویی می کند.

در سی و دو روز آینده،پانزده دقیقه از روز را صرف یکی از این راهنمایی ها کنید.من مطمئن هستم که شما به پیشرفت بزرگی دست پیدا خواهید کرد.

شاید روزی شما هم مانند مسی بازیکن فوتبال بتوانید انگلیسی صحبت کنید.

موفق باشید.

  • یادگیری آسان زبان انگلیسی
۲۳
آذر

یک دیکشنری جیبی، همراه خود داشته باشید

این کار خیلی بیشتر از اینکه انتظارش را داشته باشید، سودمند است، مثلا اگر در کشوری اسپانیایی­‌زبان حضور دارید، همیشه از اپلیکیشن دیکشنری اسپانیایی خود استفاده کنید. به محض اینکه دیکشنری را دانلود کنید، تفاوت را به چشم خواهید دید. اپلیکیشن دیکشنری، خیلی از کتاب جیبی آن بهتر است، چون در عرضِ دو ثانیه، می‌توانید معنی لغت موردنظرتان را پیدا کنید. از آنجا که لغات جدید دیکشنری را در جملات خود به‌کار می‌برید، این کلمات تازه به احتمال قوی در حافظه­‌تان، باقی خواهند ماند. با ابزاری به این سادگی می‌توانید توانایی مکالمه و تعامل با دیگران را خیلی راحت کسب کنید.

در ذهن خود تمرین کنید

استفاده‌ی دیگر دیکشنری‌تان این است که شما می‌توانید با استفاده از لغات جدیدی که یاد گرفته‌اید، بدون نیاز به همراهی با فرد دیگری در ذهن خود در مورد اتفاقاتی که در طول روز برایتان افتاده فکر کنید. سعی کنید تا جای ممکن با خودتان به زبان تازه،‌ فکر کنید. همه‌ی ما معمولا به زبان مادری در ذهن‌مان با خود حرف می‌زنیم، ولی می‌توان با تمرین به حدی برسیم که جملاتی را به زبان دیگری بسازیم و در ذهن خود مکالماتی را خلق کنیم. در واقع، وقتی که مکالمه‌ای که در ذهن مجسم کرده‌ایم برایمان پیش می‌آید، خیلی راحت‌تر از پس آن برمی‌آییم. به عنوان مثال شما می‌توانید مکالمه‌ای را در مورد موضوعی که احتمالا با آن مواجه خواهید بود را برای خود تصور و تمرین کنید. مثلا می‌توانید مکالمات ذهنی‌تان‌ را با توصیف کار یا بیانِ دلایل سفرتان به کشور دیگر شروع کنید. خواه ناخواه باید چنین سوالاتی را در واقعیت هم پاسخ دهید، پس چه بهتر که برای آنها آماده باشید.

احتمالا چیزهای احمقانه‌ی زیادی خواهید گفت

این را بپذیرید و با آن کنار بیایید. وقتی که تازه شروع به آموختن زبان جدیدی می‌کنید، احتمالا ناخواسته، پرت‌و‌پلاهای زیادی را خواهید گفت که البته طبیعی است. به‌کار بردن کلمات و جملاتی که نسبت به آنها تسلط ندارید، بدون اینکه خودتان بخواهید موجب می‌شود که خنده‌دار، بی‌ادب یا حتی بی‌حیا جلوه کنید! ولی این چیزها هم در یادگیری وجود دارد و باید با آنها کنار آمد.

سعی کنید از الگوهای تلفظی سردربیاورید

 

همه‌ی زبان‌هایی که ریشه‌ی لاتین دارند، به خاطر اشتراک لغاتِ لاتین‌شان، الگوهای تلفظی یکسانی نیز دارند. مثلا هر لغتی که به «tion-» ختم می‌شود، در زبان اسپانیایی و فرانسوی «ción–» (-سیون) تلفظ می‌شود. معروف است که افراد انگلیسی‌زبان وقتی می‌خواهند اسپانیایی صحبت کنند به لغات خودشان «o» ،«-e» یا «a-» اضافه می‌کنند. حالا اگر جوک‌های کلیشه‌ای را کنار بگذاریم، از اینکه می‌بینیم اکثر اوقات این شیوه واقعا جواب می‌دهد، تعجب خواهیم کرد. مثلا لغت «Destiny» در اسپانیایی به «destino» یا «Part» به «Parte» و «Motive» نیز به «Motivo» تغییر می‌کند. در روسی نیز، پسوندهای حالت‌های اسمی همیشه با یکدیگر قافیه دارند، مثلا اگر در مورد یک اسم مؤنث (مانند ژِن‌-شی-نا) حرف بزنید، می‌دانید که صفت‌ها و قیدهایش نیز همیشه با پسوندش هم‌قافیه می‌شوند.

از دوره‌های آموزشی صوتی و آنلاین برای یادگیری ۱۰۰ لغت پرکاربرد و گرامر مقدماتی بهره ببرید

بعد از طی دوره‌های ابتدایی آموزش زبان، دیگر می‌توانید از این منابع تنها به عنوان مرجع و نه چیز دیگر استفاده کنید. منابع آموزشی بسیاری در این زمینه وجود دارند: Pimsleur، Rosetta Stone، Berlitz، DuoLingo و غیره. این منابع می‌توانند شما را از صفر به حدی برسانند که بعد از چند روز قادر باشید با جملات و عبارت‌های ابتدایی، صحبت کنید. این منابع همچنین برای یادگیری لغات بنیادی و کاربردی (مانند من، شما، خواستن، خوردن، تشکر کردن و غیره) نیز فوق‌العاده هستند.

اما نقطه‌ضعف منابع آموزشی این است که چندان اجازه‌ی تمرین مفید نمی‌دهند. بیشترین بازدهی که در سرمایه‌گذاری برای یادگیری زبان نصیبتان می‌شود، این است که خودتان را مجبور کنید با دیگران حرف بزنید و مکالمه داشته باشید، ولی اگر بخواهید صرفا به امید کتاب یا نرم‌افزار آموزشیِ خود، در اتاق‌تان بنشینید، نمی‌توانید معنا و مفهوم موردنظرتان را فورا به زبان جدید فرمول‌بندی کنید. با استفاده‌ی صِرف از منابع آموزشی، یادگیری‌تان طوطی‌وار می‌شود و فقط می‌توانید الگوها و مفاهیمی که یاد گرفته‌اید را کپی کنید. به‌نظر در میان این دو نوع یادگیری (تکرار طوطی‌وار و مکالمه با مخاطبان واقعی)، تنها یک روش است که در نهایت سود و فایده‌ی بیشتری برای‌تان خواهد داشت.

بعد از ۱۰۰ لغت پرکاربرد، روی مکالمه‌ها متمرکز شوید

 

تحقیقات نشان می‌دهند که ۱۰۰ لغت پرکاربرد هر زبانی حدود ۵۰ درصد همه‌ی تعاملات و مراودات زبانی آن را تشکیل می‌دهد. همچنین ۱،۰۰۰ لغت پرکاربرد حدود ۸۰ درصد و ۳،۰۰۰ لغت پرکاربرد نیز ۹۹ درصد از همه این مکالمات را به خود اختصاص می‌دهد. به بیان دیگر، هرچه بیشتر از این مقدار، لغت یاد بگیرید بازده کمتری خواهید داشت، مثلا با تنها دانستن ۵۰۰ تا ۱،۰۰۰ لغت اسپانیایی در اغلب موارد مشکلی در مکالمه پیدا نمی­‌کنید و مجبور نمی‌شوید لغتی را در دیکشنریِ موبایل‌تان چک کنید.

دستورزبان مقدماتی به شما کمک می‌کند که در عرض چندروز، بتوانید با جملات ابتدایی شروع به مکالمه کنید:

«?Where is the restaurant»
«.I want to meet your friend»
«?How old is your sister»
«?Did you like the movie»

با صد لغت پرکاربردِ اول، شما می‌توانید خیلی پیشرفت کنید. آنقدر روی آنها کار کنید تا کاملا در استفاده از آنها به همراه گرامر، اصطلاحات، عبارت‌های محاوره‌ای راحت باشید و افکار، جوک‌ها و ایده‌ها را به زبان جدید مانند آب‌خوردن بسازید. وقتی به مرحله‌ای رسیدید که در آن می‌توانید بدون اشتباه و به‌راحتی در زبان جدید شوخی کنید، این نشانه‌ی خوبی است که مشخص می‌کند شما حالا می‌توانید دایره‌ی لغات خود را گسترش دهید.

بسیاری از افراد تلاش می‌کنند که دایره‌ی لغات خود را خیلی‌سریع و خیلی‌زود گسترش دهند. اما با این کار فقط وقت و انرژی‌شان را هدر می‌دهند، چون وقتی چنین افرادی هنوز با مکالمات ابتدایی مشکل دارند و حتی نمی‌توانند به زبان جدید بگویند که اهل کجایند، یاد گرفتن لغاتی در زمینه‌هایی مانند اقتصاد یا پزشکی چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد؟

یاد بگیرید بپرسید «چطور بگویم …؟»

از همان ابتدای آموزش یاد بگیرید چطور معادل کلمات مختلف را در زبان مورد نظرتان بپرسید. مثلا «تو انگلیسی به «خونه» چی می گن؟». بعد مرتب از این پرسش برای یادگیری کلمات جدید استفاده کنید.

آموزش خصوصی بهترین و مؤثرترین روش در یادگیری از نظر زمان است

آموزش خصوصی معمولا بیشترین هزینه را دارد. اما اگر پولش را دارید، مدرس خصوصی بگیرید و هر روز چند ساعتی را با وی زبان کار کنید. این سریع‌ترین روش برای آموزش زبان است. با روزی دو ساعت آموزش، بعد از چندهفته، می‌توانید به سطح خوبی از مکالمه زبان برسید، به‌طوری که بدون اینکه حرف احمقانه‌ای بزنید، می‌توانید با دوست‌ خارجی‌تان راحت گفت‌و‌گو کنید.

با کسی آشنا شوید که زبان مادری وی همان زبان موردنظرتان باشد

با آنها در مورد سرمایه‌گذاری یا انگیزه‌های خود حرف بزنید. در عرض یک‌ماه، زبان جدید را خیلی روان و سلیس حرف می‌زنید. بدین ترتیب، اگر بعدا اشتباه کنید یا حرفی بزنید که موجب عصبانیت وی شود، می‌توانید اشتباه خودتان را به گردن اشتباه در زبان و عدم تسلط خودتان بیندازید!

اگر نتوانستید کسی را برای گفت‌و‌گو پیدا کنید، دوست اینترنتی برای خود دست‌و‌پا کنید

چندین وب‌سایت برای خارجی‌هایی وجود دارد که می‌خواهند زبان مادری شما را یاد بگیرند و در عوض زبان خودشان را با شما تمرین کنند.

چت فیسبوک + سرویس Google Translate= موفقیت

 

می‌توانید گاهی با افرادی اهل زبانی که دارید یاد می‌گیرید، در فیسبوک یا سایر شبکه‌های اجتماعی چت کنید و به این ترتیب خود را بیش از پیش در معرض آن زبان قرار دهید. اگر هنوز خیلی مانده تا بتوانید به آن زبان حرف بزنید یا بنویسید، سرویس ترجمه‌ی گوگل (Google Translate) می‌تواند در این چت‌ها نیاز اولیه‌ی شما را برطرف کند و اگر مخاطب‌تان هم آدم دلسوزی باشد گاهی اشتباهات ترجمه‌ی گوگلی شما را رفع می‌کند و این خودش یک کلاس آموزشی برای شماست.

از مغزتان تا حد ممکن کار بکشید

اگر تا حالا ساعت‌ها بدون‌وقفه از مغزتان کارِ شدید کشیده‌اید، می‌دانید که در نهایت به جایی می‌رسید که مغزتان دیگر سوت می‌کشد و محتویاتش مثل آش شله‌قلمکار می‌شود! سعی کنید هنگام یادگیری زبان نیز، هدف‌تان رسیدن به این مرحله باشد، یعنی آنقدر پیش بروید و بخوانید و یاد بگیرید تا مغزتان سوت بکشد. تا وقتی که مغزتان مثل آش شله‌قلمکار نشود، احتمالا هنوز نتوانسته‌اید از حداکثر ظرفیت زمانی یا تلاش خود استفاده کنید. اوایلِ زبان‌آموزی در عرض یک یا دو ساعت، کارتان به این مرحله می‌رسد و حجم آموخته‌ها و دشواری آنها هوش از سرتان می‌پراند اما بعدا به جایی می‌رسید که تمام شب را با مردم محلی مشغول مکالمه می‌شوید و انگار نه انگار. وقتی به این مرحله رسیدید، آن را به فال نیک بگیرید چون نشانه‌ی خوبی در فرآیند زبان‌آموزی‌تان است.

وقتی لغت جدیدی یاد می‌‌گیرید، سعی کنید فورا چندبار آن را استفاده کنید

وقتی که مکثی می‌کنید و لغت جدیدی که در مکالمه‌تان شنیده‌اید در دیکشنری چک می‌کنید، با استفاده از آن لغت در چند جمله استفاده کنید. تحقیقات آموزش زبان نشان می‌دهند که شما باید، به این نحو، هر لغت را در اولین دقیقه‌ی یادگیری آن، یک ساعت بعد، یک روز بعد و همینطور به صورت مستمر تمرین کنید. سعی کنید بعد از یادگیری لغت جدید فورا چندبار آن را استفاده کنید و روز بعد هم آن را به کار ببرید. با این روش، احتمال یادآوری لغات خیلی بیشتر می‌شود.

برنامه‌های تلویزیون، فیلم‌های سینمایی، روزنامه‌ها و مجلات منابع مکمل خوبی هستند

اما دقت کنید که آنها را به عنوان تمرین اصلی خود درنظر نگیرید. این منابعِ مکمل، شما را به‌روز می‌سازد و اگر با توجه و تمرکز، به تماشا و مطالعه‌ی آنها بپردازید، می‌تواند بعضی مواقع در مکالمات‌تان کمک خوبی باشند.

اغلب افراد مفید هستند، پس از آنها بهره ببرید

اگر در کشور خارجی زندگی می‌کنید، سعی کنید تا آنجا که امکان دارد خود را به نادانی بزنید و هنگام خرید به صورت اتفاقی از افراد مختلف در اطراف خود، سؤالاتی بپرسید. اغلب افراد دوستانه رفتار می‌کنند و به شما با رویِ باز کمک می‌کنند. برای یادگیری زبان باید خجالت را کنار بگذارید.

با ابهام و سوء‌تفاهم زیاد روبه‌رو می‌شوید

واقعیت این است که برای بسیاری از لغات، ترجمه‌ی سرراست و مستقیمی وجود ندارد. مثلا لغت «Gustar» در اسپانیایی تقریبا به معنی «دوست داشتن» است، اما عملا اندکی فرق دارد و در موقعیت و زمینه‌ی خاصی کاربرد دارد، درحالی‌که در انگلیسی، لغت «Like» در هر موقعیتی همان «دوست داشتن» معنا می‌دهد. این تفاوتِ جزئی، مخصوصا در مکالمات عاطفی یا جدی می‌تواند اهمیت بیشتری بیابد. نیت‌های درونیِ افراد، می‌توانند به‌راحتی با سوء‌تفاهم همراه شوند. در مکالمات مهم و جدی، توجه به جزئیات باید دوچندان شود تا دقیقا همان مفهومی که مدنظرتان است را به طرف بحث خود انتقال دهید. حتی اگر در زبان جدید تسلط خوبی دارید، باز هم احتمالا نمی‌توانید بدون سال‌ها زندگی در کشور دیگری از تفاوت‌های ذاتی اندکی که میان دو لغت، عبارت یا اصطلاح وجود دارد، به‌خوبی آگاهی پیدا کنید.

 این مراحل را باید پشت سر بگذارید

در ابتدا، شما قادر خواهید بود که اندکی مکالمه کنید و هیچ‌چیز متوجه نشوید. سپس خیلی بیشتر از اینکه بگویید، در فهم و ادراک زبان پیشرفت خواهید داشت. در مرحله‌ی بعد در مکالمه تسلط نسبتا خوبی پیدا می‌کنید، اما به کمی تلاش ذهنیِ آگاهانه نیاز خواهید داشت. بعد از آن قادر خواهید بود که بدون تلاش ذهنیِ آگاهانه‌ای با دیگران به‌خوبی گفت‌و‌شنود داشته باشید و مجبور نباشید در ذهن‌تان لغات را به زبان مادری خود برگردانید. به‌محض اینکه بتوانید بدون فکرکردن با دیگران گفت‌و‌شنود داشته باشید، تدریجا (مثل زبان مادری)، فکر کرد شما بدون تلاشِ چندانی به همان زبانِ خارجی خواهد بود. وقتی به این مرحله رسیدید، دیگر زبان‌تان واقعا در بالاترین سطح خود است.

مرحله نهایی چطور؟ وقتی بتوانید با گروه بزرگی از گویش‌وران بومی آن زبان به‌خوبی مکالمه داشته باشید، آخرین قطعه‌ی پازل یادگیری زبان را می‌توانید سر جایش بگذارید و آن را تکمیل کنید. در این مرحله شما می‌توانید هرزمانی که مایل بودید، به میان بحث بپرید و مثلا اعتراض خود را نسبت به نظری بیان کنید. دیگر کاملا جا افتاده‌اید و بعد از آن هیچ‌جایی نیست که با یک یا دو سال اقامت در آن، نتوانید به زبان آن کشور کاملا مسلط شوید.

 نهایتا اینکه راهی پیدا کنید تا از زبان لذت ببرید

مانند باقی چیزها اگر بخواهید زبان را یاد بگیرید، باید راهی برای لذت‌بردن از آن پیدا کنید. افرادی را پیدا کنید که از گفت‌و‌گو با آنها لذت می‌برید. به رویدادهایی بروید که هم بتوانید لذت ببرید و هم زبان خود را تمرین کنید. صرفا در کلاس با کتابی روبه‌روی خود ننشینید وگرنه خیلی‌زود، انگیزه‌تان را برای یادگیری از دست می‌دهید. در مورد موضوعات شخصی که برای‌تان اهمیت دارد، با دیگران گفت‌و‌گو کنید. با طرفِ گفت‌و‌گوی‌تان آشنا شوید. سعی کنید از خودتان و تجارب زندگی‌تان بگویید، در غیر این صورت، یادگیری‌تان خیلی طول خواهد کشید و به فرآیند ناخوشایندی تبدیل می‌شود که احتمالا با فراموشی همه‌ی مطالبی که یاد گرفته بودید، تمام می‌شود!

  • یادگیری آسان زبان انگلیسی
۲۳
آذر

خوب، حالا در جمعی قرار گرفته‌اید که همه به زبان انگلیسی حرف می‌زنند. به حرف‌های آنها گوش می‌دهید، می‌فهمید چه می‌گویند و دوست دارید با آنها وارد مکالمه شوید.

 

ولی وقتی باید صحبت‌کردن را شروع کنید، آن‌قدر عصبی می‌شوید که کف دست‌تان عرق می‌کند. اگر کلمه‌ای را اشتباه بگویید یا غلط داشته باشید مردم چه فکری می‌کنند؟ اگر حرف شما را نفهمند چه؟ اگر باعث شوید مکالمه‌ای که تا قبل از این برای افراد خوشایند بود سرد شود، چه می‌شود؟

همه‌ی اینها نکات معمول و قابل درکی هستند که باعث می‌شوند موقع صحبت‌کردن نگران شوید. این موضوع است که باعث می‌شود صحبت‌کردن، سخت‌ترین بخش زبان‌آموزی باشد. پس ناراحت این مسئله نباشید، کاملا طبیعی است. کارهای زیادی هست که می‌توانید برای غلبه به این مشکل انجام دهید.

  • یادگیری آسان زبان انگلیسی
۲۳
آذر

 

کلمات را مانند یک پازل ببینید

از ریشه‌ی کلمه، پیشوند و پسوند آن برای حدس زدن معنی کمک بگیرید. مثلا شاید معنی کلمه‌ی «microbiology» را ندانید اما از قبل می‌دانید که «micro» به معنی «خیلی کوچک» است، همچنین به خاطر دارید «ology» یعنی «مطالعه و شناخت یک موضوع»، پس تا اینجای کار به «مطالعه‌ی چیزهای کوچک» رسیدید. حال اگر یادتان باشد که «bio» به معنی «موجود زنده» است، تبریک می‌گویم، شما معما را حل کرده‌اید: microbiology یعنی مطالعه‌ی جانداران خیلی کوچک. انگلیسی و هر زبان دیگری مانند یک پازل یا معما است. کلمات جدید با کنار هم قرار دادن کلمات دیگر ساخته می‌شوند، پس اگر فهرستی از پیشوند‌ها و پسوندهای مختلف تهیه کنید و معنی آنها را به یاد بسپارید، می‌توانید معنی کلمات بسیاری را حدس بزنید.

کلمات مترادف و متضاد را همزمان یاد بگیرید

مثلا همزمان روی دو کلمه‌ی متضاد «شاد» و «عصبانی» (angry/happy) یا کلمات مترادف (هم‌معنی) «عصبانی» و «کج‌خلق» (angry/cross) کار کنید. به یاد آوردن موارد مشابه و متضاد برای ما آسان‌تر است، زیرا معمولا با هم و جفتِ یکدیگر، در ذهن‌مان نقش می‌بندند.

 اهمیت زمان را فراموش نکنید

به گفته‌ی روانشناسانی که درباره‌ی چگونگی به یاد آوردن تحقیق می‌کنند، روش بهتری برای یادگیری زبان انگلیسی سریع‌تر و پایدار‌تر وجود دارد و آن این است که کلمات جدید را به سرعت و بلافاصله به کار بگیرید. ۱۰ دقیقه پس از آشنایی با لغت جدید، آن را در جمله‌ای به کار ببرید، ۱ ساعت بعد این کار را تکرار کنید، همین طور ۱ روز بعد و ۱ هفته بعد. پس از این مدت، آن کلمه برای همیشه در ذهن‌تان حک می‌شود.

 

  • یادگیری آسان زبان انگلیسی
۲۳
آذر

گرامر جنبه‌ای از زبان انگلیسی است که زبان‌آموزان نظرات متفاوتی درباره آن دارند. بعضی از آنها تمایل دارند تا قوانین گرامر را بیاموزند و تمرینات زیادی در مورد آن انجام دهند. عده‌ای دیگر از گرامر نفرت دارند و فکر می‌کنند، خسته‌کننده‌ترین بخشِ یادگیری زبان است. شما چه نظری دارید؟ به هر حال نمی‌توانید از یادگیری گرامر زبان انگلیسی فرار کنید، زیرا در هر جمله‌ای که می‌خوانید یا می‌نویسید، صحبت می‌کنید یا می‌شنوید، وجود دارد.

گرامر در واقع قوانینی است که افراد با استفاده از آن می‌توانند به آن زبان صحبت کنند. همان طور که در یک بازی به قوانین نیاز داریم در مورد زبان هم همین طور است. اگر در بازی قانونی وجود نداشته باشد یا افراد از قانون خودشان پیروی کنند، به زودی با شکست مواجه خواهند شد. در مورد یادگیری زبان نیز همین گونه است بدون داشتن قوانین ما قادر به برقراری ارتباط با سایر افراد نخواهیم بود.

بنابراین ناگزیریم از این قوانین پیروی کنیم اما سوال مهمی که در اینجا وجود دارد این است که: بهترین راه برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی چیست؟

شما می‌توانید قوانین یک بازی را به سادگی با بازی کردن یاد بگیرید. مطمئنا اشتباهاتی نیز خواهید داشت حتی ممکن است آسیب ببینید. اما نهایتا بازی کردن را یاد خواهید گرفت. البته قوانین یک زبان به مراتب پیچیده‌تر از قوانین یک بازی است اما در واقع یادگیری آن دقیقا مانند یادگیری زبان خودتان است. هیچ‌کس قوانین زبان مادری‌تان را به شما یاد نداده اما شما هرگز موقع صحبت کردن زبان خودتان مرتکب خطای گرامری نمی‌شوید.

اگر شما به اندازه‌ی کافی فرصت داشته باشید و در جای مناسبی قرار بگیرید، می‌توانید یک زبان جدید را به روش طبیعی یاد بگیرید. برای مثال اگر شما یک کره‌ای باشید و در سن ۶ سالگی به روسیه بروید و به یک مدرسه‌ی روسی بروید، هر روز با دوستان روسی زبان خود بازی کنید به احتمال زیاد تا سن ۱۵ سالگی هر آنچه که مربوط به زبان روسی باشد را یاد می‌گیرید بدون آنکه حتی یک درس گرامر یا یک کتاب گرامر خوانده باشید.

بیشتر افرادی که یک زبان جدید را می‌آموزند زمان کافی در اختیار ندارند و در محیط ایده‌آلی نیز قرار نمی‌گیرند، بنابراین بهترین روش برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی چیست؟ متاسفانه نمی‌توان به این سوال به راحتی پاسخ داد. در مورد آموزش گرامر، درست مثل یادگیری آن نظرات متفاوتی وجود دارد. بسیاری از معلمان معتقدند گرامر اهمیت زیادی دارد و باید جلساتی از درس به آموزش قوانین گرامر اختصاص یابد و به انجام تمرین‌های زیادی در مورد آن نیاز است، گروهی دیگر از معلمان می‌گویند گرامر باید به طور غیر مستقیم و از طریق انجام دادن تمرین‌های دیگر زبان، بدون تمرکز بر قوانین یادگرفته شود. هر نظری که درباره‌ی گرامر داشته باشید و به هر شیوه‌ای که آموزش زبان انگلیسی را دنبال کنید، در اینجا توصیه‌هایی برای‌تان داریم که کمک می‌کند تا گرامر را بهتر و موثرتر یاد بگیرید.

برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی چه کارهایی می‌توانید انجام دهید؟

  • نسبت به گرامر آگاهی داشته باشید. در مورد گرامر فکر کنید و جنبه‌هایی از گرامر انگلیسی که به دستورات زبان خودتان شباهت دارد را بیابید. (برای مثال در زبان آلمانی نحوه‌ی استفاده از حروف اضافه مانند زبان انگلیسی است.) همچنین تفاوت چگونگی بیان یک ایده در زبان انگلیسی را با زبان خودتان در نظر بگیرید. برای مثال در انگلیسی برای بیان اتفاقی که در گذشته شروع شده و تا زمان حال ادامه دارد از زمان حال کامل استفاده می‌شود (برای مثال من ۱۰ سال است که این ساعت مچی را داشته‌ام). بسیاری از زبان‌های دیگر از زمان حال برای بیان چنین وضعیتی استفاده می‌کنند؛ (برای مثال فارسی: من این ساعت مچی را ۱۰ سال است که دارم.) اگر شباهت‌ها و تفاوت‌های گرامر را با زبان خودتان بدانید، قوانین آن را سریع‌تر یاد خواهید گرفت.
  • کتاب‌های انگلیسی زیادی بخوانید. ممکن است عجیب به نظر برسد اما در طول زمانی که انگلیسی می‌خوانید یا به آن گوش می‌دهید، در واقع دارید مدل صحیح گرامر را یاد می‌گیرید که به شما در نوشتن و صحبت کردن انگلیسی کمک می‌کند. همچنین وقتی می‌خواهید نظرات خود را بیان کنید یا کارهای خود را بررسی کنید این کار به شما کمک خواهد کرد. البته اگر موقع خواندن متن به نکات گرامری آن توجه کنید، نتیجه به مراتب بهتر خواهد بود. یعنی اینکه به خودتان بگویید این شیوه‌ای است که در انگلیسی از آن استفاده می‌شود.
  • بر جنبه‌هایی از گرامر که به نظرتان مشکل‌تر است، تمرکز کنید. (اگر نمی‌دانید که در کدام قسمت گرامر انگلیسی مشکل دارید،‌ از معلم‌تان بپرسید!) مخصوصا موقع نوشتن و ویرایش تکالیف‌تان بر این جنبه‌ها تمرکز و توجه ویژه داشته باشید. البته موقع صحبت کردن این کار مشکل‌تر است اما می‌توانید وقت بیشتری روی این قسمت از یادگیری زبان انگلیسی بگذارید تا شکل صحیح گرامر را در آن قسمت یاد بگیرید. برای مثال اگر شما در حال گفتن یک داستان در زمان حال هستید به یاد بسپارید که برای بیان افعال سوم شخص مفرد باید از حرف -s در انتها استفاده کنید.
  • اگر دوست ندارید تمرین‌های گرامر را انجام دهید یا آموزش ببینید، عمل به توصیه‌ی بالا برای شما اهمیت یبشتری پیدا می‌کند. سعی کنید خودتان روی الگوها و قوانین زبان کار کنید.
  • اگر تمایل دارید که تمرینات گرامر را انجام دهید،‌ این کار را انجام دهید، اما خوب بودن در انجام تمرین‌های گرامر به این معنا نیست که شما دیگر مرتکب اشتباه نخواهید شد. در این صورت شما مانند کسی هستید که سعی دارد با خواندن یک کتاب بازی تنیس را یاد بگیرد اما زمانی که این شخص در زمین بازی قرار می‌گیرد حتی نمی‌تواند درست به توپ ضربه بزند. اگر تصمیم دارید که تمرین‌های گرامر را انجام دهید تنها به پر کردن جاهای خالی و پاسخ دادن به پرسش‌های چند گزینه‌ای اکتفا نکنید. خودتان چند جمله با استفاده از قوانینی که آموخته‌اید بنویسید.
  • افعال بی‌قاعده‌ی پرکاربرد را یاد بگیرید. اگر بتوانید این افعال را یاد بگیرید، آنگاه زمان بیشتری برای فکر کردن به آنچه می‌خواهید بگویید، خواهید داشت. اگر آنها را دائما پیش خود تکرار کنید، این افعال به سادگی قابل یادگیری هستند.
  • یادگیری آسان زبان انگلیسی
۲۳
آذر

خود را در انگلیسی غرق کنید

حرف زدن به یک زبان، ربطی به هوش ندارد. هر کس می‌تواند یاد بگیرد به هر زبانی حرف بزند. تمام افراد دنیا که به زبان خودشان حرف می‌زنند گواه این ادعا هستند. هر فردی می‌تواند حداقل به یک زبان صحبت کند. چه باهوش باشید یا نه، قادرید به یک زبان صحبت کنید.

قدرت تکلم به زبان مادری ناشی از بودن در معرض آن زبان است. در ایران زبان فارسی را دائما می‌شنوید و خودتان به فارسی حرف می‌زنید پس مشکلی در فارسی ندارید. بسیاری از افرادی که زبان انگلیسی قوی دارند در یک کشور انگلیسی زبان زندگی کرده یا در مدارس انگلیسی زبان درس خوانده‌اند. دلیل پیشرفت این عده در زبان انگلیسی به دلیل تماس دائمی با افرادی بوده که به آن زبان حرف می‌زده‌اند.

البته افرادی هم هستند که علی‌رغم زندگی خارج از کشور مهارت زبانی چندانی ندارند. علت این است که این افراد با انگلیسی‌زبان‌های همان کشور مراوده‌ی کمی داشته و دوستان خود را از میان هم‌زبانان‌شان انتخاب کرده‌اند، بنابراین تمرین کافی در زبان جدید نداشته‌اند.

نیازی نیست که برای روان بودن در انگلیسی به کشور انگلیسی‌زبان سفر کنید. تنها کافی است که اطراف خودتان را از انگلیسی سرشار کنید. هر روز باید به این شیوه زبان‌تان را تقویت کنید حتی شده روزی ده دقیقه بهتر است تا یک ساعتِ روزهای جمعه. برای اینکه انگلیسی را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید:

– وقتی در مسیر رفتن به محل کار یا دانشگاه هستید به فایل‌های صوتی انگلیسی گوش دهید.

– اخبار روزانه را به جای زبان فارسی به زبان انگلیسی بخوانید.

– سعی کنید وقتی مشغول کارهای خانه یا ورزش هستید، به انگلیسی فکر کنید.

– مقالات انگلیسی بخوانید، به پادکست‌های انگلیسی گوش بدهید و ویدیوهای انگلیسی درباره‌ی موضوعات مورد علاقه‌تان را دنبال کنید (مهم است که در فرآیند یادگیری زبان لذت ببرید، به این نحو با سرعت بیشتری پیشرفت می‌کنید.)

– با دوست خود قرار بگذارید که از این به بعد می‌خواهید برای مکالمه فقط از انگلیسی استفاده کنید.

برای مطالعه‌ از منابع متناسب استفاده کنید

این ضرب‌المثل که «کار نیکو کردن از پُر کردن است» چندان هم مطابق واقعیت نیست. تمرین و تمرین تنها به دائمی کردن آنچه تمرین می‌کنید می‌انجامد. اگر با جملاتِ اشتباه تمرین کنید، در گفتن جمله‌ی اشتباه مهارت پیدا می‌کنید. بنابراین باید منابع مطالعاتی‌ای را انتخاب کنید که مناسب باشند، بین مردم متداول باشند و بتوانید به آنها اطمینان کنید.

برای مثال مطالعه‌ی اخبار توسط بسیاری از زبان‌آموزان اشتباه است. زیرا زبان اخبار رسمی‌تر از گفتارهای روزمره است و محتوای آن بیشتر سیاسی است که در زندگی روزمره کاربرد ندارد. مهم است که شما متوجه‌ی اخبار شوید، اما فهمیدن این منبع رسمی با کاربرد نامتداول مربوط به زمانی است که یادگیری مطالب پایه‌ای انگلیسی را به انجام رسانده و بخواهید در سطح پیشرفته‌تر عمل کنید.

همچنین آموختن زبان همراه با یک دوست که زبان مادری‌اش انگلیسی نیست، خوبی‌ها و بدی‌های خود را دارد که باید مراقب آنها باشید. تمرین با یک فرد غیرانگلیسی‌زبان امکان تمرین را برای شما فراهم می‌آورد، می‌توانید برای هم انگیزه باشید و اشکالات ابتدایی یکدیگر را گوشزد کنید. اما در عین حال ممکن است وقتی نتوانید جمله‌ی درست یا نادرست را از هم تشخیص دهید اشکالات یکدیگر را کپی‌برداری و تکرار کنید. بنابراین از زمان این تمرین‌ها برای تکرار و استفاده‌ی جملات درستی که از منابع معتبر آموخته‌اید استفاده کنید نه برای اینکه یاد بگیرید چطور جمله‌بندی انجام دهید.

انگلیسی را از منابع خیلی متنوع بخوانید و بشنوید

گفتیم که اگر تنها به دیدن و خواندن اخبار به زبان انگلیسی اکتفا کنید، آنچه یاد می‌گیرید زبانی تقریبا رسمی است و آنچه یاد نمی‌گیرید زبانِ معمولی مکالمه‌های روزمره بین دو انگلیسی‌زبان است که معمولا پر از اصطلاحات و عبارات غیررسمی است.

از سوی دیگر، اگر تنها به گوش دادن به موسیقی و دیدن فیلم بسنده کنید، ممکن است نتوانید یک مقاله‌ی دانشگاهی را متوجه شوید یا بنویسید، و اگر انگلیسی را تنها برای محل کار استفاده کنید، برای استفاده در موقعیت‌های دیگر، لغت سراغ نخواهید داشت.

به همین دلیل سعی کنید از منابع متنوعی نظیر منابع زیر بهره ببرید:

– منابع تخیلی و غیرتخیلی

– رسمی و غیررسمی

– سخنرانی و مکالمه

– متون جدی و متون طنز

و …

یک همراه برای مکالمه کردن پیدا کنید

نمی‌توانید انگلیسی را تنها با مطالعه یاد بگیرید، باید از آن استفاده کنید. اگر کسی را ندارید که با شما انگلیسی حرف بزند، می‌توانید از طریق سایت‌های «تبادل مکالمه» آنلاین، کسی را برای همراهی پیدا کنید. در این سایت‌ها می‌توانید متکلمان بومی یک زبان را پیدا کنید که می‌خواهند زبان بومی شما را بیاموزند. به این شکل در یک همکاری متقابل به تمرین و آموزش زبان یکدیگر کمک می‌کنید.

حداقل یک بار در هفته با این فرد مکالمه کنید، این کار برای تمرین و افزایش اعتماد به نفس شما ضروری است.

در افکارتان انگلیسی‌زبان شوید

این نکته برای رسیدن به روانی و فصاحت در انگلیسی بسیار کلیدی است. اما چطور می‌توان این کار را انجام داد؟ برای آموزش زبان انگلیسی، این کار را طی مراحل زیر قدم به قدم انجام دهید:

الف) در ابتدا سعی کنید در فکرتان از کلمات انگلیسی استفاده کنید، در این مرحله نیاز نیست از جمله‌بندی استفاده کنید:

مثلا: وقتی از خواب بیدار می‌شوید فکر کنید: toothbrush, bathroom, eat, banana, coffee, clothes, shoes

ب) کم‌کم با ساختار جمله انگلیسی فکر کنید:

مثلا: I’m eating a sandwich

ج) در مرحله‌ی بعد می‌توانید تمام مکالمات و اتفاقات را در ذهن خودتان به انگلیسی مرور کنید

این روش یکی از بهترین روش‌ها است، زیرا اگر اشتباه کنید کسی متوجه نمی‌شود! دلیل دیگر این است که می‌توانید هر وقت و هرجا خواستید با این روش، تمرین کنید و نیازی به کلاس و کتاب ندارید. یادتان باشد که هر چه زودتر عادتِ فکر کردن با زبان انگلیسی را تمرین کنید، روان حرف زدن برای‌تان آسان‌تر خواهد شد.

 از لغات متفاوت برای بیان حرف‌تان استفاده کنید

خلاق باشید. دو مانع بزرگ در راه روان حرف زدن یکی کمبود لغت و دیگری مکث و تردید است. وقتی نظری داشته باشید که نتوانید آن را به انگلیسی بیان کنید تا حد زیادی دستپاچه می‌شوید. به جای دستپاچه شدن، اگر لغت خاصی که مد نظر دارید نمی‌دانید به راه‌های دیگری که برای بیان نظرتان وجود دارد فکر کنید.

مثلا: در یک بحث راجع به آشپزی، زبان‌آموزِ من کلمه‌ی معادل پیاز را نمی‌دانست، بنابراین به جای آن گفت: «سبزی سفیدرنگی که وقتی آن را می‌بُرید اشک‌تان در می‌آید»، یک توصیف عالی، و من کاملا متوجه منظور او شدم.

این مسئله برای جملات انگلیسی هم اهمیت دارد. گاهی ممکن است بخواهید چیزی را به طریقه‌ی خاصی بگویید، زیرا مشغول ترجمه‌ی مستقیم آن از زبان مادری‌تان هستید، اما نمی‌دانید که عبارت را چطور به صورت انگلیسی سازمان‌دهی کنید. قطعا تمرین فکر کردن مستقیم به زبان انگیسی کمک می‌کند با این مشکل روبه‌رو نشوید. علاوه بر آن سعی کنید با ذهنی باز و منعطف به راه‌های گوناگونی که برای گفتن پیامی واحد در اختیار دارید فکر کنید.

انگلیسی‌زبان‌ها هم راه‌های مختلفی برای بیان یک پیام واحد دارند. کافی است به لیست عبارات مختلفی که برای سلام کردن و خداحافظی در انگلیسی وجود دارد، نگاهی بیندازید.

با خودتان به زبان انگلیسی صحبت کنید

این روش برای پرورش روانی کلام و تقویت اعتماد به نفس عالی عمل می‌کند. وقتی با خودتان حرف می‌زنید فشاری برای بی‌نقص بودن احساس نمی‌کنید و کسی هم اشتباهات شما را نمی‌شنود.

تصور کنید که فردی در حال پرسیدن سوال از شما است، حالا با صدای رسا به سوالات او پاسخ دهید. بله ممکن است کمی احمقانه به نظر برسد اما می‌توانید وقتی تنها هستید این کار را انجام دهید. این کار قدم موثری برای تمرینِ عملی مطالب انگلیسی‌ای است که آموخته‌اید.

 ناامید نشوید و هرگز آموختن را متوقف نکنید

زبان‌آموزان زیادی داشته‌ام که بعد از چند سال زبان خواندن آن را رها کرده‌ و بعد از مدتی دوباره آغاز به یادگیری کرده‌اند. باز برای مدتی طولانی وقفه داشته و دوباره شروع کرده‌اند. شاید شما هم این کار را کرده باشید. مشکل اینجا است که اغلب با هر بار توقف، آنچه تا کنون آموخته‌اید را از دست می‌دهید و بنابراین رسیدن به سطح عالی زبان خیلی خیلی طولانی می‌شود. اما خبر خوب این است که برای روان شدن زبان انگلیسی‌تان لازم نیست نابغه باشید، تنها لازم است در تمرین و صرف وقت استمرار داشته باشید. اگر اینگونه عمل کنید حتما به هدف مهارت بالا در زبان انگلیسی دست پیدا می‌کنید.

  • یادگیری آسان زبان انگلیسی
۲۳
آذر

به منظور ایجاد فضائی کاملاً متفاوت و در عین حال آموزشی برای زبان آموزان موسسه زبان سفیر گفتمان  هر ماه برنامه ای تحت عنوان «آموزش و نمایش فیلم به زبان انگلیسی در سالن سینما»به صورت ماهیانه و با همکاری سینما پردیس قلهک برگزار می گردد. این برنامه با هدف توانمند سازی زبان آموزان در چهار مهارت زبانی و در محیطی فراتر از کلاس و به جهت ایجاد فرصتی مناسب برای فعال سازی آموخته های ایشان طراحی و تهیه گردیده است.

«برنامه ی آموزش و نمایش فیلم به زبان انگلیسی» یکبار در ماه در سالن سینما پردیس قلهک برگزار می گردد. زبان آموزان کلیه ی واحد های آکادمی زبان سفیر گفتمان در تهران و شهرستان می توانند از طریق پوسترهایی که در بردهای کلاسی نصب می شوند از روز و تاریخ برگزاری اطلاعات لازم را کسب نموده و با تهیه ی بلیط از کانتر ثبت نام و یا صندوق واحدهای آموزشی جهت حضور در دوره های آموزش و نمایش فیلم ثبت نام کنند. زبان آموزان در روز برگزاری با ارائه بلیط خریداری شده و دریافت بسته ی ویژه ی فعالیت های آموزشی وارد سالن سینما شده و در این دوره های آموزشی شرکت می کنند.

تماشای فیلم معمولا فعالیتی لذت‌بخش و سرگرم‌کننده و یادگیری زبان اغلب فرایندی زمان‌بر و خسته‌کننده است؛ حال اگر این فرایند خسته‌کننده و آن فعالیت سرگرم‌کننده در هم ادغام شوند چه اتفاقی می‌افتد؟ نتیجه باید جالب باشد. مسلما اگر از روش یادگیری لذت ببرید، بازدهی بسیار بیشتری خواهید داشت. اگر در گذشته این روش را امتحان کرده‌اید، به نتیجه‌ی مطلوب نرسیده‌اید و به همین خاطر تماشای فیلم را اتلاف وقت می‌دانید و آن را کنار گذاشته‌اید، شاید روش‌ انتخابی شما اشتباه بوده است. در این مقاله با یکی از روش‌های صحیح یادگیری زبان از طریق فیلم آشنا شوید، سپس قضاوت کنید یادگیری زبان از طریق فیلم واقعا ممکن است یا خیر.

روش اشتباه تماشای فیلم‌های خارجی

«تماشای فیلم خارجی به زبان اصلی، روش خوبی برای یادگیری زبان جدید است.» شنیدن این جمله واقعا هیجان‌انگیز است، مثل این است که می‌توانید جلوی تلویزیون بنشینید و توقع داشته باشید به نحو معجزه‌آسایی پس از ۹۰ دقیقه تماشای فیلم «سینما پارادیزو» زبان ایتالیایی‌ فرا بگیرید. واضح است که در واقعیت چنین اتفاقی نمی‌افتد. هنگامی که با تماشای فیلم به نتیجه‌‌ی دلخواه نمی‌رسید، می‌توانید کلا فیلم دیدن را کنار بگذارید و به پکیج‌های آموزشی سازمان‌یافته‌تان روی بیاورید، در نتیجه تجربیات غنی فرهنگی را در کنار موقعیتی برای بهبود مهارت‌های زبان‌ از دست می‌دهید.

اگر از مسیر درست پیش بروید، تماشای فیلم در یادگیری زبان به شما کمک می‌کند. نباید فیلم را صرفا تماشا کنید، بلکه باید آن را مطالعه کنید.

روش صحیح تماشای فیلم‌های خارجی به زبان اصلی

پیش از آنکه روش به خصوصی برای مطالعه‌ی فیلم‌‌های خارجی زبان اصلی معرفی کنم، می‌خواهم اصولی را تشریح کنم که باید برای یادگیری بهتر در حین تماشای فیلم به زبان اصلی رعایت کنید.

برای مطالعه‌ی فیلم باید این مبانی را در نظر بگیرید:

۱. تمرکز

مسلما تماشای فیلم برای سرگرمی به شما کمک نمی‌کند زبان یاد بگیرید. باید هنگام فیلم دیدن فعال باشید، عمیق فیلم ببینید و روی هر کلمه‌ای تمرکز کنید.

۲. تقسیم‌بندی

اگر یک فیلم ۹۰ دقیقه‌ای را بدون وقفه تماشا کنید، مغزتان نمی‌تواند اغلب چیزهایی را که می‌بینید تحلیل کند؛ بنابراین فیلم را گذرا تماشا می‌کنید. برای جذب بهتر مطالب، فیلم را به قسمت‌های ۱۰ دقیقه‌ای یا صحنه‌های کوتاه تقسیم کنید.

۳. تکرار

اینکه فیلمی را تنها یک بار تماشا کنید مانند آن است که فلش‌کارتی را تنها یک بار نگاه کنید. برای مطالعه چیزی باید بارها آن را مرور کنید.

۴. مشارکت

باید فعال باشید و درگیر فیلم بشوید. همراه با کاراکترها صحبت کنید، لهجه‌شان را تمرین و زبان بدن‌شان را تقلید کنید.

۵. زیرنویس

زیرنویس هم می‌تواند یک لقمه‌ی حاضر و آماده باشد، هم ابزاری کارآمد برای یادگیری بهتر. استفاده‌ی صحیح از زیرنویس موجب ارتقاء سطح مطالعات‌ شما می‌شود. برایتان توضیح می‌دهم چگونه از آن استفاده کنید.

روش پیشنهادی مطالعه‌ی زبان از طریق فیلم

من برای یادگیری زبان از طریق فیلم این روش را به شما پیشنهاد می‌کنم. با این پنج قدم ساده می‌توانید بیشترین یادگیری را از تماشای فیلم داشته باشید.

قدم اول: فیلم مورد علاقه‌تان را همراه با زیرنویس انتخاب کنید

نکته‌ی اصلی این است که فیلم‌ حتما هم به زبان اصلی هم به زبان مادری‌ شما زیرنویس‌های بسیار خوبی داشته باشد. وقتتان را برای محصولات درجه دو تلف نکنید. ارزشش را دارد که برای تهیه‌ی محصول اورجینال کمی پول خرج کنید. از آنجا که قرار است این فیلم را در طول یک دوره‌ی چند هفته‌ای مطالعه کنید، قیمت آن در مقایسه با میزان یادگیریتان واقعا معقول است.

فیلمی انتخاب کنید که تا حدودی با آن آشنا هستید یا موضوع مورد علاقه‌تان را پوشش می‌دهد. قرار است این فیلم را چند بار تماشا کنید، پس مطمئن شوید از تماشای آن لذت می‌برید.

اگر طرفدار ژانر اکشن یا علمی-تخیلی هستید، با تماشای یک درام عاشقانه سریع حوصله‌تان سر می‌رود.

قدم دوم: فیلم را ببینید و آن را به قسمت‌های کوتاه‌تر تقسیم کنید

دفعه‌ی اولی که فیلم را می‌بینید باید دو هدف داشته باشید:

۱. داستان را بفهمید و کاراکترها را بشناسید.

۲. فیلم را به قسمت‌های کوتاه‌تر تقسیم کنید.

در این مرحله کل فیلم را با زیرنویس زبان مادری تماشا کنید. داستان را بفهمید و شخصیت هر کاراکتر را بشناسید. در این بخش می‌توانید از تماشای فیلم لذت ببرید، به این ترتیب ندانستن داستان فیلم هنگام یادگیری آزارتان نمی‌دهد.

در حین فیلم دیدن قلم و کاغذ در دست داشته باشید و زمان‌بندی مورد نظرتان را یادداشت کنید. دنبال صحنه‌های ۵ تا ۱۰ دقیقه‌ای بامحتوا و نسبتا مستقل باشید.

قدم سوم: لغات و عبارات جدید را بنویسید

این دفعه باید فیلم را به قصد مطالعه تماشا کنید. این بار تنها قسمت اول را، آن هم با زیرنویس زبان اصلی، ببینید. هر لغت یا عبارتی که معنایش را نمی‌دانید یادداشت کنید. به لغات یا عباراتی که در فیلم بیشتر به آنها توجه یا مرتب تکرار می‌شود بیشتر دقت کنید.

از آنجا که فیلم، زیرنویس زبان اصلی دارد، به راحتی می‌توانید فیلم را متوقف کنید و لغات و عبارات جدید را بنویسید و معنای آنها را در دیکشنری بیابید. هدف این است که در هر قسمت حدود ۲۰ لغت و ۱۰ عبارت جدید بیابید. اگر واژه‌ها و عبارات ناآشنای بیشتری بیان شدند، ناامید نشوید، آنهایی را انتخاب کنید که به نظرتان برجسته‌تر هستند. هر چند بار که بخواهید می‌توانید به عقب برگردید و این مرحله را تکرار کنید تا واژه‌های بیشتری بیاموزید.

برای گزینش لغات و عبارات، حداقل ۵ بار هر قسمت را تماشا کنید. برای تقویت تلفظ‌تان واژه‌ها را تکرار کنید. این مرحله برای یک قسمت ۱۰ دقیقه‌ای حدود یک تا دو ساعت زمان می‌برد.

همین که واژه‌ها را انتخاب کردید، از آنها فلش کارت تهیه کنید و به روش لایتنر هر روز مرورشان کنید.

قدم چهارم: ببینید چه چیزهایی را به یاد می‌آورید

پس از اینکه قسمتی را ۵ بار تماشا کنید به خوبی آن را می‌آموزید. دفعه‌ی بعد زیرنویس را بردارید و ببینید بدون زیرنویس چقدر مکالمات را متوجه می‌شوید. لازم نیست حتما همه‌ی صحبت‌ها را متوجه بشوید، اما باید درکی کلی از شنیدن و دیدن فیلم داشته باشید.

در این مرحله قسمت مورد نظر را با توجه به تعداد کاراکترها و حجم دیالوگ‌ها بین پنج تا ده بار تماشا کنید. پس از گذشت یک یا دو ساعت باید به درک خوبی از آن بخش برسید.

برای اینکه تمرکز بیشتری روی مطالعه داشته باشید، خودتان را در نقش یکی از کاراکترها مجسم کنید و هر گاه سؤالی از او پرسیده شد، فیلم را متوقف و سعی کنید به جای او پاسخ بدهید، سپس پاسخش را بشنوید و خودتان را بسنجید. با یادداشت دیالوگ اصلی اشتباه‌تان را اصلاح کنید

قدم پنجم: فیلم را با معلم یا شریک آموزشی‌ مرور کنید

در مرحله‌ی بعد، جلسه‌ای با معلم خصوصی یا شریک آموزشی‌ خود بگذارید و فیلم را با هم ببینید. حتما از قبل به او بگویید کدام قسمت از فیلم را می‌خواهید مطالعه کنید تا با آمادگی قبلی حاضر شود.

چند ایده برای فعالیت‌هایی که می‌توانید با معلمتان انجام بدهید:

  • می‌توانید از او درباره‌ی اختلافات فرهنگی که در فیلم با آنها مواجه می‌شوید سؤال کنید، اگر کاراکترها کارهای خاصی انجام می‌دهند و دلیلش را درک نمی‌کنید در مورد آنها از معلمتان سؤال کنید.
  • می‌توانید از معلمتان بخواهید در مورد عبارات بیان شده در فیلم بیان یا لهجه‌ی کاراکترها برایتان توضیح بدهد.
  • از او بخواهید درباره‌ی هر قسمت سؤالی از شما بپرسد و سعی کنید به همان زبان سؤالش را پاسخ بدهید.
  • از او بخواهید نقش یکی از کارکترهای فیلم را بازی کند و دیالوگ‌ها را با هم تمرین کنید.
  • درباره‌ی نقش این فیلم در جامعه و فرهنگ کشور تولیدکننده‌ی آن با معلمتان صحبت کنید.

این‌ها ایده‌هایی برای شروع بودند. ممکن است معلمتان پیشنهادهای دیگری برای استفاده از فیلم در مطالعات دونفره‌تان داشته باشد.

مطالعه‌ی یک فیلم چقدر زمان می‌برد؟

همان‌طور که می بینید مطالعه‌ی یک فیلم خارجی نیازمند زمان، تلاش و تمرکز است. همه‌ی شیوه‌های یادگیری زبان به این عوامل نیاز دارند.

پیشنهاد می‌کنم حداقل یک ساعت در روز و حداقل سه روز برای مطالعه‌ی هر قسمت از فیلم وقت بگذارید. در این صورت زمان کافی برای تمرین، یادگیری و مرور همه‌ی لغات، عبارات و دیالوگ‌های ضروری خواهید داشت.

اگر یک فیلم ۱۰۰ دقیقه‌ای را به ۱۰ قسمت ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کنید، با درنظر گرفتن یک ساعت مطالعه در روز مطالعه‌ی یک فیلم حدود یک ماه زمان می‌برد. به نظر زیاد است، اما به مرور زمان سرعت‌ عملتان بالا می‌رود و می‌توانید هر فیلم را سریع‌تر از فیلم قبلی تماشا کنید و در نهایت به جایی می‌رسید که در همان مرحله‌ی اول به راحتی از تماشای فیلم به زبان اصلی لذت خواهید برد.

اگر الان در این راه سرمایه‌گذاری کنید، برای بقیه‌ی عمر دیگر نیازی به صرف وقت در این زمینه نخواهید داشت.

مزایای مطالعه‌ی فیلم‌های خارجی

یادتان باشد روشی که در این مقاله ارائه شد تنها یکی از شیوه‌های یادگیری زبان از طریق فیلم است. فرقی ندارد چه روشی در پیش بگیرید، مزایای مطالعه‌ی فیلم‌های خارجی بی‌شمار است.

من به این دلایل تماشای فیلم‌های خارجی را به زبان اصلی دوست دارم:

  • در معرض شرایط فرهنگی جدید قرار می‌گیرم.
  • روش بسیار خوبی برای آشنایی با زبان بدن و اشارات غیرکلامی دیگر است.
  • واژه‌هایی که در فیلم‌ها بیان می‌شوند در مقایسه با واژه‌های کتاب‌های درسی رایج‌تر و کاربردی‌تر هستند.
  • فیلم نحوه‌ی استفاده از زبان را در موقعیت‌های مختلف دنیای واقعی نشان می‌دهد.

در صورتی که فیلم‌های خارجی را با رویکرد مطالعاتی تماشا کنید در فرایند یادگیری‌تان بسیار مؤثر خواهد بود.

مطمئن باشید اگر تماشای فیلم‌های خارجی را در برنامه‌ی یادگیریتان بگنجانید، به همان اندازه که وقت و انرژی صرف می‌کنید نتیجه‌ی خوبی هم خواهید گرفت.

خیلی زود زمانی می‌رسد که فراموش می‌کنید زبانی که آموخته‌اید زبانی بیگانه است و از تماشای فیلم به آن زبان به اندازه‌ی تماشای فیلم به زبان مادری‌تان لذت خواهید برد.

فیلم خارجی مورد علاقه‌‌ی شما چیست؟ با ما در میان بگذارید.

  • یادگیری آسان زبان انگلیسی
۲۳
آذر

چرا یادگیری مکالمه زبان انگلیسی سخت است؟

 

برای پاسخ‌دادن به این سؤال، باید بدانید که یادگیری زبان از دو بخش تشکیل شده: ورودی و خروجی.

ورودی یعنی گوش‌ دادن و خواندن –همه‌ی اطلاعاتی که به زبان انگلیسی جذب می‌کنید. خروجی یعنی نوشتن و صحبت‌کردن. بخش خروجی معمولا برای افراد سخت‌تر است، بنابراین در این مقاله بیشتر در مورد این بخش صحبت خواهیم کرد.

وقتی نوبت صحبت‌کردن می‌رسد و برای برخی افراد نوبت نوشتن، قفل‌کردن ذهن باعث کندی در صحبت‌کردن می‌شود. شما جمله‌ی ساده‌ای در ذهن‌ دارید، اما به دلیلی گفتن آن برای‌تان بسیار سخت می‌شود؛ گویا زبان اصلا برای گفتن آن نمی‌چرخد. حال ببینیم چرا این اتفاق می‌افتد:

چون به‌اندازه‌ی کافی ورودی واقعی ندارید

وقتی که در جایی هستید که به زبان انگلیسی خیلی صحبت نمی‌شود و شما می‌خواهید مکالمه‌ی انگلیسی یاد بگیرید، ممکن است دریافت ورودی واقعی به زبان انگلیسی سخت باشد. پس چطور می‌توانیم تقریبا مانند یک انگلیسی‌زبان صحبت کنیم؟

کتاب‌های درسی -به همراه سایر منابع آموزش زبان انگلیسی، برای کسانی که زبان اول‌شان انگلیسی نیست – کاری می‌کنند که مکالمه زبان انگلیسی ساده‌تر و روان‌تر به‌نظر آید. در این منابع، اصطلاحات،‌ زبان روزمره، لهجه، سرعت زیاد مکالمه و نکات غلط گرامری حذف می‌شوند، تا درک آسان‌تری از زبان انگلیسی برای شما ایجاد شود.

قبل از اینکه تمرین مکالمه را شروع کنید، باید تمرین درک زبان انگلیسی واقعی را شروع کنید.

خوشبختانه، FluentU برای همین هدف ساخته شده. FluentU ویدئوهای واقعی مانند مصاحبه، مکالمه، برنامه‌های خبری و سخرانی‌های انگیزشی درست می‌کند و آنها را به درس‌های زبان به صورت شخصی‌سازی‌شده در اختیارتان قرار می‌دهد. کافی است شما فقط راحت بنشینید و ویدئو را به همراه زیرنویس آن نگاه کنید.

همچنین شما می‌توانید از ابزار یادگیری تعاملی مانند فلش‌کارت‌ها و لیست‌های لغت استفاده کنید. همه چیز شخصی‌شده تا با سبک یادگیری و سطح دانش زبان انگلیسیِ شما هماهنگ باشد. سطح دانش زبان انلگیسیِ شما از روی ویدئوهایی که تماشا کرده‌اید، تعیین می‌شود. این برنامه برای تمرین مکالمه زبان انگلیسی بسیار مناسب است.

  • یادگیری آسان زبان انگلیسی
۲۰
آذر

اگر می خواهید در آزمون آیلتس نمره ای بیشتر از ۷ کسب کنید حتما این پست را بخوانید. در این پست بهترین کتاب ها، بهترین نرم افزارها یا اپلیکیشن های گوشی موبایل و بهترین وب سایت ها برای یادگیری تکنیک های آیلتس و بطور کلی زبان انگلیسی مورد نیاز برای کسب نمره عالی در این آزمون را به شما معرفی می کنیم.

 

این منابع بر اساس تجربیات موسسات خارجی معتبر برگزار کننده آزمون IELTS معرفی شده اند. منابعی چونIHABERDEEN, MAGOOSH و خود وب سایت سازمان برگزار کننده آیلتس یعنی Britishcouncil. ضمنا نظر تنی از اساتید باتجربه زبان انگلیسی داخل کشور را نیز جویا شده ایم. در واقع این منابع بهترین منابع برای آمادگی آزمون آیلتس انگلیسی هستند. قبل از اینها هم فرض می کنیم که می دانید تفاوت آزمون آیلتس و تافل چیست؟

نکته بسیار مهم قبل از آمادگی آزمون آیلتس: برای موفقیت در آزمون آیلتس شما باید زبان عمومی خود را در ابتدا تقویت کنید چون آیلتس چیزی نیست جز همان زبان عمومی یا آکادمیک بعلاوه چند تکنیک آزمون. پس منابع معرفی شده زیر عمدتا جهت تقویت تکنیک های آزمون هستند. برای تقویت عمومی زبان خود از این بسته های آموزشی کاملا مطالعه شده و علمی استفاده کنید هیچ نیازی به کلاس ندارید

۱- بهترین وب سایت های آموزش آیلتس

وب سایت های آنلاین معمولا بعنوان مکملی در آموزش آزمون های زبان های خارجی استفاده می شوند نه منبع اصلی. ضمنا عمده وب سایت های معتبر آموزش آیلتس یا تافل، رایگان نیستند و مجبورید مقداری هزینه را برای استفاده بپردازید. ضمنا این وب سایت ها ممکن است یکپارچگی و انسجام لازم برای آموزش را بدلیل نبود تحقیقات کافی نداشته باشند. بهرحال این وب سایت ها طبق تجربیات مختلف بهترین وب سایت های آموزش آیلتس هستند:

موسسه زبان سفیر گفتمان

آزمون آزمایشی آیلتس هر ماه دو بار به صورت کاملا شبیه سازی شده از آزمون IELTS، با در نظر گرفتن تمام مراحل آزمون (شامل پر کردن پاسخنامه ها، دستور العمل های روز آزمون، شماره داوطلبی و جزئیات دیگر) برگزار می شوند تا امکان سنجش نمرات IELTS در آزمون بین المللی را بدون دردسرهای ثبت نام آزمون رسمی و با هزینه ای بسیار کم فراهم نماید.

 وب سایت رسمی IELTS

 این وب سایت در واقع وب سایت رسمی آزمون آیلتس است و منبعی عالی برای آشنا کردن خودتان با نحوه برگزاری امتحان می باشد. آزمون های آزمایشی متعدد و مفیدی در این وب سایت وجود دارد، از نمونه سوالات آزمون هرچند قدیمی، نحوه ثبت نام در آزمون، نحوه پیدا کردن یک مرکز آزمون یا Test center و …

 وب سایت آیلتس سیمون

این وب سایت توسط یکی از کارمندان سابق موسسه برگزار کننده آیلتس اداره می شود و نکات خوبی برای موفقیت بیشتر در آزمون آیلتس در اختیار شما قرار می دهد. بصورت روزانه آپدیت می شود و هر روز یک درس برای یادگیری قرار می دهد. تعدادی از منابع موجود در آن رایگان هستند و تعدادی هم نه! می توانید در بخش subscribe ایمیل خود را وارد کنید تا دروس را بصورت روزانه به ایمیل شما بفرستد. سایت جذابی است.

آدرس وب سایت آیلتس سیمون

 وب سایت آیلتس بادی

این وب سایت عمدتا بر جنبه Vocabulary و Grammar آزمون آیلتس می پردازد. جنبه لغت دانی و واژه های آزمون آیلتس و یادگیری گرامر آن در هر چهاربخش آزمون بسیار مفید است. بسیاری از موضوعات موجود در این وب سایت قابل دانلود کردن می باشند.

آدرس وب سایت آیلتس بادی

 کانال یوتیوب آیلتس لیز

اگر کاربری هستید که بصورت تصویری بهتری می آموزید، پس این کانال برای شما مفیدتر است. آموزش هایی که در این کانال ارائه می شوند در باره تکنیک های عمومی در آیلتس هستند هرچند از پختگی کامل برخوردار نبوده و بیش از حد ایده آل گرایانه هستند! ضمنا ممکن است بخواهید بدانید که بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

آدرس کانال یوتیوب آیلتس لیز

 وب سایت IH London blog

این وب سایت توسط یک موسسه معتبر آموزش آیلتس در انگلستان اداره می شود و نکاتی که مطرح می شود بسیار دقیق می باشند. آموزش ها در این وب سایت نسبت به چهار وب سایت بالا مختصرتر و دقیق تر می باشند هر چند باید هزینه آنها را هم پرداخت کنید.

آدرس وب سایت IH London blog

۲- بهترین نرم افزارها و اپلیکیشن های موبایل برای آمادگی و کسب نمره عالی در آزمون آیلتس

نرم افزارها و اپلیکیشن ها بهترین راه یادگیری زبان های خارجی هستند. به این علت که حواس بیشتری از شما را درگیر می کنند و با ترکیب فیلم، اشکال و صدا، ماندگاری مطالب را در ذهن شما به شکل چشم گیری افزایش می دهند. با ترکیبی از نرم افزارها و کتاب ها هیچ نیازی به کلاس های حضوری برای آمادگی آزمون آیلتس نخواهید داشت و می توانید براحتی نمره بالایی در این آزمون کسب کنید!

نرم افزار آموزش زبان انگلیسی Ielts Complete آیلتس

این بسته آموزشی ، جزء مجموعه ای جدید جهت آماده سازی داوطلبان آزمون «آیلتس» می باشد‏.‏ به بهترین شکل ممکن، تمرینات کلاسی امروزی را با موضوعات جوان پسند و جذاب ‏‏مهیج‏‏ ترکیب می نماید‏.‏ به گونه ای طراحی شده که «تفکر پرسش گر» را برای آزمون «آیلتس» به داوطلبان معرفی می کند‏.‏ راهکارها و مهارت هایی عرضه می کند که دانشجویان را در مسیر کسب بالاترین امتیاز در تمام قسمت های آزمون، راهنمایی خواهد نمود‏.‏

  • قابلیت آپدیت روزانه
  • ایجاد فضای کلاس مجازی
  • نمودار آماری از میزان پیشرفت
  • آموزش از طریق فیلم های مرتبط با دروس

خرید نسخه کامل این نرم افزار جامع که بر اساس بهترین کتب آموزش آیلتس طراحی شده است.

اپلیکیشن گوشی موبایل British Radiosاندروید و ios

اپلیکیشن های موبایل معمولا فقط زمان یادگیری شما را افزایش می دهند چون تحقیق شده و با دقت طراحی نشده اند ولی این اپلیکیشن یکی از بهترین اپلیکیشن هاست که شما را با موضوعات متنوعی که در بخش های ۴ گانه آزمون آیلتس مطرح می شود آشنا می کند. فقط کافی است که به کلیپ های صوتی آن گوش کنید آن هم در زمانی که بیکار هستید !

لینک دانلود برای اندروید

لینک دانلود برای آیفون ios

سایر نرم افزارهای آموزش آیلتس

در حال حاضر بهترین نرم افزارهای آموزش آیلتس همین هایی هستند که در این آدرس می بینید و نمی توان به سایر نرم افزارها اطمینان کرد آن هم در زمینه آزمون مهمی همچون آیلتس. ولی می توانید بصورت عمومی از متریال ها یا نرم افزارهای معتبر استفاده کنید تا خود بخود آمادگی تان برای آزمون آیلتس هم افزایش یابد و بعد به کمک کتاب های زیر، با تکنیک های آزمون آشنا شوید.

اگر باز هم به نتیجه ای نرسیدید حتما این پست را بخوانید: ۵ تا از بهترین نرم افزارها و اپلیکیشن های آموزش زبان انگلیسی کدامند؟

۳- بهترین کتاب ها برای آمادگی آزمون آیلتس

کتاب ها در کنار نرم افزار بهترین متریال ها برای یادگیری زبان انگلیسی هستند و در آزمون آیلتس هم همینطور هست.

کتاب official IELTS Practice Materials  ۱ and 2 نمونه سوالات آزمون

مسلما یکی از بهترین کتاب های موجود برای آمادگی آزمون آیلتس می باشد که توسط موسسه معتبر British council Cambridge استرالیا منتشر شده است و از نوع نمونه سوالات آزمون آیلتس می باشد.

کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS نمونه سوالات آزمون

این کتاب توسط Cambridge University Press منتشر شده است و بهترین راهنما برای معرفی ساختار آزمون آیلتس و نمونه سوالات می باشد.

کتاب Kaplan IELTS Premier with 8 Practice Tests ویرایش سوم استراتژی ها و تکنیک های آزمون آیلتس

کسانی که در آزمون آیلتس نمره بالایی کسب کرده اند قطعا با کتاب معروف به کاپلان آشنایی دارند. کتابی که سطحی بالاتر از متوسط را ارائه می کند و تکنیک های بسیار کاربردی در زمینه های چهارگانه شنیداری، و… در آیلتس به شما ارائه می کند.

کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS تکنیک های آزمون آیتلس

این کتاب هم مانند کتاب کاپلان تکنیک هایی بسیار کاربردی برای کسب نمره بهتر در آزمون آیلتس ارائه می کند و دست کمی از کاپلان ندارد. انتشارات Cambridge University Press بیشترین تلاش خود را کرده است که کتابی بی نقص در این مورد ارائه کند.

  • یادگیری آسان زبان انگلیسی
۲۰
آذر

کدام موسسه زبان بهتر است؟

 

به عنوان مدرس زبان انگلیسی، بارها و بارها این سوال از من پرسیده شده که کدام موسسه زبان  بهتر است. و از آنجایی که من باور دارم در یادگیری هر رشته‌ای، بیش از هرچیز، علاقه، تلاش و پشتکار شما اهمیت داره، بنابراین بیشتر از اینکه نام موسسه مهم باشه خود شما مهمین.

از طرفی یک نظر قطعی برای تمامی موسسات نمی‌توان داد، از آنجایی که تمامی آموزشگاه‌ها مدیریت متفاوت و مدرسین خوب، متوسط و شاید نه چندان خوب را با توجه به سلیقه‌ی ما دارند.

به نظر من، موسسه‌ای را انتخاب کنید که

  1. مجبور به طی کردن مسیر طولانی نباشید.
  2. اگر موسسه‌ی تازه کاری نیست، اما نسبتاخلوت است، بنابراین شاید یک جای کار می‌لنگد.
  3. موسسات بنام،‌ همچون سفیر، کیش، هرمس، سفیر+ و … همگی در تلاش برای ارائه بهترین‌ها هستند بنابراین هر کدام از این‌ها نقاط ضعف و قدرت خودشون را دارند و لزوما برتری به یکدیگر ندارند. وسواس زیادی برای این موسسات اگر در نزدیکی محل سکونت یا کار شما هستند به خرج ندهید.
  4. کتاب‌های آموزشی موسسات متفاوت است اما لزوما دلیل برتری شیوه‌ی آموزش نیست. اما در صورتی که این نکته براتون مهمه شاید بد نباشه بدونید که کتاب‌های آموزشی touchstone در سال‌های اخیر به عنوان برترین کتاب آموزش زبان در سطح جهان شناخته شده است.
  5. تجربه‌ی دوستان و آشنایان گاهی کمک کننده است و گاهی گیج کننده، بهتر استخودتون تجربهکنید.
  6. پشتکارشما مهمترین نکته برای موفقیت شما خواهد بود بدون شک.

موفق باشید.

  • یادگیری آسان زبان انگلیسی